У попередній статті за допомогою кластерного аналізу я виділив шість типів територіальних громад, які розрізняються за результатами голосування на парламентських виборах 2014 року. Ця стаття присвячена описанню та характеристиці виділених типів. Нагадаю Вам, що спочатку я зупинився на п’яти кластерах, але потім, подивившись на їхній розподіл на карті України, – збільшив кількість кінцевих кластерів до шести. Основні характеристики виділених кластерів представлені в таблиці. Також я наводжу картограму, побудовану в процесі написання попередньої статті. Як і всі інші роботи – ця виконана за допомогою програмного середовища R, зокрема – пакетів stats, plyr, psych та corrplot.
Номер кластеру | Кількість адміністративних одиниць | Загальна кількість виборчих дільниць |
---|---|---|
1 | 151 | 3191 |
2 | 162 | 8490 |
3 | 32 | 3838 |
4 | 219 | 8768 |
5 | 5 | 2017 |
6 | 49 | 3370 |

Розподіл кластерів в межах адміністративних одиниць України при розділенні загальної вибірки на 6 кластерів
Для позначення суті досліджуваного явища – розділення територіальних громад в багатовимірному полі результатів голосування, я використав термін “електоральний кластер”. Електоральний кластер – це сукупність територіальних громад (районів та міст обласного значення), які характеризуються спільними закономірностями у волевиявленні громадян (власне формулювання).
Взагалі – в результатах кластерного аналізу можна виловити багато цікавих закономірностей. Так, найбільшу цікавість викликає чітке виокремлення п’яти крупних міст південної та східної України: Одеси, Кривого Рогу, Запоріжжя, Дніпропетровська, Харкова (кластер №5). Також за результатами голосування сильно виокремлюються Львівська, Тернопільська та Івано-Франківська області (кластер №6). У читача може виникнути підозра – що такий поділ є результатом різної величини виборчих дільниць (дільниці в містах і селах дуже різняться за кількістю виборців). Але нормалізація числових даних, яку я провів перед виконанням кластерного аналізу, повинна зрівняти абсолютні показники розбіжностей в кількостях голосів. Ще можна одразу виокремити кластер №3, який представлений, здебільшого, обласними центрами. Отже нам залишилось більш детально розібратись із причинами виокремлення кластерів №1,2 та 4. Хоча і тут можна помітити, що кластер №1 представлений, здебільшого, в південно-східній Україні, а кластер №2 – у центральній та західній.
Тепер більш детально розглянемо основні показники виділених кластерів. Для початку відобразимо загальні результати політичних сил в межах виділених кластерів, потім – відобразимо міжпартійні кореляції в результатах голосування. А вже потім перейдемо до дослідження географічних особливостей виділених кластерів. Партійні результати на дільницях кожного із кластерів представлені в таблиці. Для кожної партії наведено абсолютні (кількість голосів) та відносні (відсоток голосів) показники. Для спрощення сприйняття – відсоткові показники я відобразив на діаграмі.
Політична сила | Показник | Кластер 1 | Кластер 2 | Кластер 3 | Кластер 4 | Кластер 5 | Кластер 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Кількість голосів «ЗА» | голоси | 1323024 | 4096667 | 3815778 | 3019830 | 1697303 | 1760489 |
Радикальна Партія | голоси | 110662 | 351861 | 187074 | 331636 | 81164 | 109922 |
відсотки | 8,36 | 8,59 | 4,90 | 10,98 | 4,78 | 6,24 | |
Солідарність жінок | голоси | 11594 | 32606 | 17818 | 25892 | 13966 | 2906 |
відсотки | 0,88 | 0,80 | 0,47 | 0,86 | 0,82 | 0,17 | |
Інтернет партія | голоси | 3658 | 12914 | 15935 | 7739 | 16529 | 1362 |
відсотки | 0,28 | 0,32 | 0,42 | 0,26 | 0,97 | 0,08 | |
Опозиційний блок | голоси | 172891 | 429606 | 176376 | 266559 | 432550 | 7472 |
відсотки | 13,07 | 10,49 | 4,62 | 8,83 | 25,48 | 0,42 | |
НАРОДНИЙ ФРОНТ | голоси | 264240 | 892965 | 832858 | 649717 | 184153 | 653669 |
відсотки | 19,97 | 21,80 | 21,83 | 21,52 | 10,85 | 37,13 | |
5.10 | голоси | 4069 | 14103 | 28946 | 7363 | 9769 | 2707 |
відсотки | 0,31 | 0,34 | 0,76 | 0,24 | 0,58 | 0,15 | |
ЗАСТУП | голоси | 39665 | 150062 | 24476 | 144496 | 18494 | 40847 |
відсотки | 3,00 | 3,66 | 0,64 | 4,78 | 1,09 | 2,32 | |
ВІДРОДЖЕННЯ | голоси | 7305 | 8941 | 4049 | 6292 | 3016 | 1548 |
відсотки | 0,55 | 0,22 | 0,11 | 0,21 | 0,18 | 0,09 | |
НОВА ПОЛІТИКА | голоси | 1687 | 5921 | 2757 | 5472 | 2584 | 745 |
відсотки | 0,13 | 0,14 | 0,07 | 0,18 | 0,15 | 0,04 | |
Єдина Країна | голоси | 2721 | 10364 | 3732 | 7314 | 2273 | 1693 |
відсотки | 0,21 | 0,25 | 0,10 | 0,24 | 0,13 | 0,10 | |
Сила Людей | голоси | 1603 | 5489 | 4267 | 3649 | 1544 | 1241 |
відсотки | 0,12 | 0,13 | 0,11 | 0,12 | 0,09 | 0,07 | |
ВО Свобода | голоси | 53562 | 157373 | 251869 | 101568 | 48338 | 126586 |
відсотки | 4,05 | 3,84 | 6,60 | 3,36 | 2,85 | 7,19 | |
Національна Демократична Партія | голоси | 1087 | 4006 | 2201 | 2937 | 1003 | 724 |
відсотки | 0,08 | 0,10 | 0,06 | 0,10 | 0,06 | 0,04 | |
Комуністична партія | голоси | 71209 | 168173 | 113752 | 136107 | 118361 | 3735 |
відсотки | 5,38 | 4,11 | 2,98 | 4,51 | 6,97 | 0,21 | |
Об’єднання САМОПОМІЧ | голоси | 111638 | 322663 | 671797 | 179388 | 183291 | 250818 |
відсотки | 8,44 | 7,88 | 17,61 | 5,94 | 10,80 | 14,25 | |
УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА | голоси | 1519 | 5155 | 6308 | 3553 | 2118 | 1126 |
відсотки | 0,11 | 0,13 | 0,17 | 0,12 | 0,12 | 0,06 | |
ПРАВИЙ СЕКТОР | голоси | 18284 | 53818 | 106991 | 30636 | 35409 | 36615 |
відсотки | 1,38 | 1,31 | 2,80 | 1,01 | 2,09 | 2,08 | |
УКРАЇНА МАЙБУТНЬОГО | голоси | 1237 | 4154 | 1904 | 3969 | 2405 | 462 |
відсотки | 0,09 | 0,10 | 0,05 | 0,13 | 0,14 | 0,03 | |
Ліберальна партія | голоси | 726 | 2871 | 1658 | 2259 | 649 | 329 |
відсотки | 0,05 | 0,07 | 0,04 | 0,07 | 0,04 | 0,02 | |
Партія Зелених | голоси | 3543 | 12112 | 8495 | 8140 | 6398 | 898 |
відсотки | 0,27 | 0,30 | 0,22 | 0,27 | 0,38 | 0,05 | |
Зелена планета | голоси | 3256 | 10921 | 8770 | 7856 | 6337 | 1342 |
відсотки | 0,25 | 0,27 | 0,23 | 0,26 | 0,37 | 0,08 | |
БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА | голоси | 273592 | 926713 | 892408 | 687687 | 307076 | 341519 |
відсотки | 20,68 | 22,62 | 23,39 | 22,77 | 18,09 | 19,40 | |
Сила і Честь | голоси | 1152 | 4477 | 2873 | 3070 | 1326 | 822 |
відсотки | 0,09 | 0,11 | 0,08 | 0,10 | 0,08 | 0,05 | |
Конгрес Українських Націоналістів | голоси | 730 | 2218 | 1742 | 1703 | 645 | 2027 |
відсотки | 0,06 | 0,05 | 0,05 | 0,06 | 0,04 | 0,12 | |
Сильна Україна | голоси | 50017 | 156996 | 79557 | 104535 | 93916 | 5775 |
відсотки | 3,78 | 3,83 | 2,08 | 3,46 | 5,53 | 0,33 | |
ВО Батьківщина | голоси | 76570 | 242487 | 194573 | 210658 | 65575 | 103812 |
відсотки | 5,79 | 5,92 | 5,10 | 6,98 | 3,86 | 5,90 | |
Громадянська позиція | голоси | 32601 | 100435 | 167112 | 73322 | 55402 | 58616 |
відсотки | 2,46 | 2,45 | 4,38 | 2,43 | 3,26 | 3,33 | |
БЛОК ЛІВИХ СИЛ | голоси | 1038 | 3330 | 2794 | 3186 | 1657 | 478 |
відсотки | 0,08 | 0,08 | 0,07 | 0,11 | 0,10 | 0,03 | |
Громадянський рух | голоси | 1168 | 3933 | 2686 | 3127 | 1355 | 693 |
відсотки | 0,09 | 0,10 | 0,07 | 0,10 | 0,08 | 0,04 |
Наведені вище таблиця та діаграма дозволяють винайти багато цікавих фактів “із життя” політичних сил. Так, значно виділяється зовсім різна підтримка НАРОДНОГО ФРОНТУ в межах різних кластерів. Беззаперечним лідером НАРОДНИЙ ФРОНТ є в Галичині (кластер №6). Полярним результатом виділяється кластер №5 (великі міста півдня і сходу) – тут НАРОДНИЙ ФРОНТ отримав менший із варіантів підтримки. Діаметрально протилежно виділяється Опозиційний блок – велика підтримка на південному сході, і мінімальна – в трьох областях західної України. Із незначних (за результатами голосування) партій можна відзначити Конгрес Українських Націоналістів, підтримка якого в межах кластеру №6 вдвічі більше, ніж в інших кластерах. Цікавим також є результат БЛОКУ ПЕТРА ПОРОШЕНКА – майже однакова підтримка в межах усіх кластерів. Слід додати, що результати більшості партій також вказують на регіональні особливості електоральної підтримки.
Тепер більш детально розглянемо кореляцію виборчої підтримки політичних сил в межах кожного із кластерів. Для цього я побудував діаграми кореляції в результатах голосування. Для кожного із кластеру при побудові діаграми використано ієрархічну кластеризацію при відображені кореляційної матриці, через це – на різних діаграмах політичні сили розташовані в різних місцях. Такий підхід дає змогу скомпонувати “споріднені” політичні сили при побудові діаграми. В якості показника кореляції я використав коефіцієнт r-Пірсона. Оскільки обчислення коефіцієнтів кореляції виконувалось попарно для декількох показників – я застосував поправку Беньяміні-Йекутілі для усунення ефекту множинних порівнянь. Значимість кореляційного зв’язку для кожної пари показників фіксувалась на рівні значущості α=0,05 із врахуванням поправки Беньяміні-Йекутілі. Зв’язки, які не потрапили до значимого діапазону – закреслені. На цих діаграмах також враховано відносну явку виборців (у відсотках) і обчислено кореляції явки із результатами голосування за кожну із політичних сил.
Як видно з діаграм – майже для всіх кластерів чітко виокремлюються свої “політичні сукупності”, які корелюють за показниками виборчої підтримки. Виняток складає лише кластер №5, де майже всі корелюють майже зі всіма, але при врахуванні значущості кореляційного зв’язку – дуже мало статистично доведених кореляцій. Якщо повторити кластерний аналіз для всієї сукупності районів та міст (618 суб’єктів), але в розрізі политичних сил, можна чітко виділити споріднені партії. Дендрограма такого аналізу представлена нижче.

Дендрограма кластеризації політичних сил в межах районів та міст обласного значення (за результатами голосування)
На дендрограмі я виділив шість кластерів, хоча це – довільне рішення. Але навіть при такому недеталізованому розділенні – чітко проявлюється виокремлення Опозиційного блоку від Компартії та Сильної України. Також на цьому рівні розділення відбувається роз’єднання НАРОДНОГО ФРОНТУ та БЛОКУ ПЕТРА ПОРОШЕНКА. Розділення цих двох партій є наслідком різної виборчої підтримки в регіонах України.
Тепер перейдемо власне до характеристик виділених електоральних кластерів. Отже, електоральний кластер №1 – східні та південні регіони України. Це місто найзапекліших електоральних боїв – висока підтримка “прорегіональних партій” (Опозиційний блок, Компартія, Сильна Україна) разом із відносно високою підтримкою проєвропейських політичних сил (НАРОДНИЙ ФРОНТ, БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА). Це райони із високою політичною конкуренцією, якщо приймати до уваги високу підтримку полярних політичних сил.
Електоральний кластер №2 – подібний до кластеру №1, але із тією відміною, що тут трохи більше отримали проєвропейські партії, а трохи менше – “прорегіональні”. Адміністративні суб’єкти, які потрапили до цього кластеру також можна охарактеризувати як райони з високою політичною конкуренцією.
Електоральний кластер №3 – більшість обласних центрів, райони м.Київ. Тут значно меншу підтримку (у порівнянні з кластерами 1 і 2) отримали Опозиційний блок, Компартія та Сильна Україна. Натомість – у цих районах спостерігається підвищена підтримка ВО Свобода, Об’єднання САМОПОМІЧ та ПРАВОГО СЕКТОРУ. На мою думку – саме інформаційна обізнаність населення цих районів є причиною порівняно низької підтримки Радикальної Партії та підвищеною – ПРАВОГО СЕКТОРУ і САМОПОМІЧІ.
Електоральний кластер №4 – аграрні регіони України. На фоні заниженої підтримки таких урбаністичних партій, як САМОПОМІЧ та ПРАВИЙ СЕКТОР, ці території показують суттєво завищену підтримку Аграрного об’єднання ЗАСТУП та Радикальної Партії.
Електоральний кластер №5 – Обласні центри та великі міста південного сходу (міста-мільйонники). Цитадель колишньої Партії Регіонів, що і виражається у суттєвій підтримці Опозиційного блоку, Комуністичної партії та Сильної України. В цьому кластері проєвропейські партії отримали найнижчу підтримку в порівнянні з іншими виділеними сукупностями.
Електоральний кластер №6 – “Галичина”… Регіон із сильними проєвропейськими поглядами більшої частини населення. Причому саме з проєвропейськими, а не націоналістичними! На проєвропейськість вказує надмірно висока підтримка НАРОДНОГО ФРОНТУ, а проти націоналізму свідчть майже тотожня з іншими кластерами підтримка ультраправих політичних сил – ВО Свобода та ПРАВОГО СЕКТОРУ. Із націоналістичних партій лише Конгрес Українських Націоналістів тут показав явно завищений результат, але ваговий внесок цієї політичної сили у результати голосування дуже незначний.